Personuppgiftpolicy
1. INTRODUKTION
Canon Business Center (”CBC”) respekterar din integritet och skyddar dina personuppgifter.
Syftet med denna policy är att du ska känna dig säker på att CBC behandlar informationen om dig i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Policyn beskriver hur CBC hanterar och skyddar dina personuppgifter i vår egenskap av personuppgiftsansvarig. Vidare beskriver policyn dina rättigheter och hur du går vidare om du vill utöva dem.
Det är viktigt att du läser och förstår vår personuppgiftspolicy innan du fortsatt använder CBC tjänster.
Kort förklaring av använda begrepp
Med personuppgift menas all information som kan identifiera dig som en enskild person (till exempel namn, adress, bilder, IP-adress, användarbeteende vid nyttjande av tjänster etc.) och som samlas in i samband med att CBC levererar våra tjänster, alternativt via våra digitala kanaler, såsom den här webbplatsen, mobilappar och/eller annat framtida digitalt gränssnitt som länkar till denna policy.
Personuppgiftsbehandling innefattar all hantering av personuppgifter, t.ex. insamling, analysering, ändring, registrering och lagring.
Personuppgiftsansvarig är den som bestämmer syfte och medel för behandlingen av personuppgifterna och som ansvarar för att sådan behandling sker i enlighet med tillämplig lagstiftning
PERSONUPPGIFTER SOM BEHANDLAS
Vilken typ av personuppgifter behandlar CBC om dig och för vilket syfte?
- Förnamn
- Efternamn
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP adress
- Orderinformation
Och andra uppgifter som du själv kan ha lämnat vid nyttjande av CBC tjänster.
Vilken typ av personuppgifter behandlar CBC om dig och för vilket syfte – detaljerad information:
Lagringsperiod: Generell kontaktinformation sparas 7 år efter avtalsslut för att kunna möjliggöra ömsesidiga diskussioner om återupptaget samarbete. Personuppgifter relaterade till serviceärenden raderas 2 år efter avslutat avtal.
Lagringsperiod: Personuppgifter som ägs av kund raderas i samband med avslut av avtal. Generell kontaktinformation sparas 7 år efter avtalsslut för att kunna möjliggöra ömsesidiga diskussioner om återupptaget samarbete. Personuppgifter relaterade till supportärenden raderas 2 år efter avslutat avtal.
Lagringsperiod: Generell kontaktinformation för avtalskunder sparas 7 år efter avtalsslut för att kunna möjliggöra ömsesidiga diskussioner om återupptaget samarbete.
Lagringsperiod: 12 månader efter avslutat avtalsförhållande.
Lagringsperiod: Information i orderunderlag sparas i 7 år då de är en del av bokföringsunderlaget. En gång om året kontaktar CBC de kunder som inte loggat in i webshoppen på 2 år med uppmaning att meddela om de vill behålla kontot eller inte, detta kommer annars att tas bort.
Lagringsperiod: Som lagligen krävs (t.ex. 7 år enligt bokföringslagen).
Lagringsperiod: Fram till önskemål om avslut.
CBC behandling av personuppgifter sker enligt gällande lagstiftning och innebär att personuppgifter inte lagras under en längre tid än vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålen med behandlingen. CBC lagrar dina personuppgifter så länge du är kund hos CBC och har ett användarkonto hos oss eller så länge vårt avtal är giltigt.
Om du prenumererar på nyhetsbrev sparar CBC dina kontaktuppgifter till dess att du väljer att inte längre prenumerera.
För marknadsföring av CBC tjänster och produkter så används nödvändig kontaktinformation som inte är äldre än 24 månader från det att ditt avtal eller konto upphörde att gälla med CBC. Det innebär att personuppgifter raderas då de inte längre är aktuella för de ändamål som de har samlats in för.
CBC lagrar personuppgifter på flera olika ställen för olika syften. Det innebär att en personuppgift som har raderats ur ett system för att den inte längre är nödvändig kan finnas kvar i ett annat system där den lagras med stöd av en annan rättslig grund eller för ett annat ändamål där personuppgiften fortfarande behövs.
KÄNSLIGA PERSONUPPGIFTER OCH PERSONNUMMER
Känsliga personuppgifter innehåller data som avslöjar din demografiska bakgrund eller etnicitet, politiska åsikter, religiösa eller filosofiska övertygelser eller medlemskap i en fackförening samt personuppgifter om din hälsa eller sexliv.
CBC kan behandla känsliga personuppgifter när CBC utför våra tjänster. Känsliga personuppgifter kan finnas i dokument och bilder som vi kommer i kontakt med när vi utför våra tjänster, samlas in av oss om du köper våra tjänster eller väljer att delta i våra evenemang. Du kan i så fall välja att skicka dina känsliga personuppgifter till oss, till exempel, dina speciella inlärningsbehov eller kostbehov. Dessa uppgifter raderas inom en månad efter utförd tjänst/evenemang.
Personnummer behandlas endast vid behov för att säkerställa identifiering och CBC begränsar användningen av personnummer till de tillfällen som absolut är nödvändiga. CBC kommer endast lämna ut dina känsliga personuppgifter till tredje part enligt vad som anges i denna policy.
KÄLLA FÖR INFORMATION
I regel behandlar CBC bara personuppgifter som du har lämnat till oss eller det som registreras i samband med dina inköp och användningen av våra tjänster. I vissa fall kan CBC komplettera dessa uppgifter med information från tredje part för att utvärdera och förbättra våra digitala kanaler och tjänster. Den information som CBC samlar in från sådana tredje parter är följande:
- Adressinformation från offentliga register för att säkerställa att CBC har rätt adress till dig.
- Information om kreditvärdighet från kreditupplysningsbolag, banker eller liknande.
- Information från sociala medier för marknadsföring.
INFORMATION TILL ANDRA MOTTAGARE
I de fall det är nödvändigt för att utföra våra tjänster kan CBC använda externa leverantörer
(personuppgiftsbiträden). Dessa leverantörer kan behandla personuppgifter som lämnats av dig eller de personuppgifter som samlas in via de digitala kanalerna eller våra tjänster CBC tillhandahåller. CBC använder leverantörer för att hjälpa oss med följande:
- Marknadsföring (sociala medier, mediebyråer eller reklambyråer).
- IT-tjänster (företag som hanterar lagring av data, tekniskt stöd och underhåll av våra IT-lösningar).
- Aktiviteter, statistik och undersökningar (företag som hanterar aktiviteter, statistik och undersökningar av våra tjänster).
- Frakt/distribution av våra produkter
- Installation och service utanför Stockholmsområdet
CBC kommer alltid att sträva efter att begränsa sådan tillgång och bara dela information som är nödvändig för att leverantörerna ska kunna utföra sitt arbete. CBC kontrollerar alltid att våra leverantörer kan uppfylla våra höga krav och att de har tillräckliga skyddsåtgärder. CBC kräver att de (i) skyddar dina personuppgifter i enlighet med denna policy och relevant lagstiftning och (ii) avstår från att använda dina personuppgifter för något annat syfte än att ge oss den överenskomna produkten eller tjänsten.
CBC kommer inte dela, sälja, överlåta eller på annat sätt lämna ut personuppgifter utöver vad som anges i denna personuppgiftspolicy, om vi inte är skyldiga att göra det enligt lag eller till följd av ett domstols-/myndighetsbeslut eller om vi har fått ditt medgivande till sådant utlämnande.
ÖVERFÖRING TILL TREDJE LAND
CBC försöker alltid hålla dina personuppgifter inom EU/EES och de flesta av våra egna IT-system är lokaliserade där. Uppgifter som lagras utanför EU/EES kommer alltid att hållas till ett minimum och vara relevanta för ändamålet. Oavsett var personuppgifterna överförs, tar CBC alltid lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att säkerhetsnivån är densamma som i EU/EES och på så vis håller en adekvat säkerhetsnivå, exempelvis genom att använda EU-kommissionens standardavtalsklausuler eller företag som är anslutna till Privacy Shield.
ÄNDRINGAR I PERSONUPPGIFTSPOLICY
Om CBC behöver ändra innehållet i denna policy kommer CBC att meddela dig när du besöker alternativt loggar in på vår hemsida, webshop och/eller de övriga digitala kanalerna.
DINA RÄTTIGHETER
Du har rätt att begära information om de personuppgifter som CBC behandlar om dig och att få felaktiga uppgifter korrigerade. Observera att CBC kan begära ytterligare information om dig för att säkerställa en säker och effektiv hantering av din förfrågan och för att säkerställa att informationen lämnas till rätt person.
Du kan begära att CBC tar bort de personuppgifter CBC har om dig, till exempel om informationen inte längre är nödvändig för att uppfylla det syfte som de samlades in för eller om du inte längre önskar ta emot direktmarknadsföring etc. Observera att när det är nödvändigt kan CBC behöva avvisa din begäran, till exempel om personuppgifterna behövs för skatt- eller bokföringsändamål.
Du har också rätt att begära begränsning av behandlingen. I sådana fall kan CBC behöva undersöka situationen ytterligare innan ett beslut fattas.
I det fall du har gett ditt samtycke eller om behandlingen stödjs på att CBC har ett avtalsförhållande med dig har du under vissa omständigheter rätt att få dina data överförda till en annan personuppgiftsansvarig. Detta kräver emellertid att överföringen är tekniskt möjlig och kan utföras automatiskt.
Om du vill veta hur CBC behandlar dina personuppgifter ska du skicka en skriftlig och undertecknad begäran till oss.
SÄKERHET
CBC vidtar alla lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder som är nödvändiga för att skydda personuppgifterna mot obehörig tillgång, ändring eller förstörelse. Att tillhandahålla personuppgifter via digitala kanaler innebär dock alltid en risk eftersom det inte går att helt skydda tekniska system från obehörig åtkomst.
KONTAKTINFORMATION
Om du har några frågor angående vår personuppgiftsbehandling är du välkommen att kontakta oss:
Detta är en allmän personuppgiftpolicy för alla Canon Business. För att kontakta ditt center, se uppgifter under "Kontakta oss".
Om dina personuppgifter inte behandlas i enlighet med denna policy eller relevanta dataskyddslagar har du rätt att lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten.